zondag 31 januari 2010

dokters vergelijken

 

In Nederland staat men al een heel stukje verder in het vergelijken van het zorgaanbod. Op zoek naar een dokter of een ziekenhuis voor een bepaalde ingreep? Hier en daar vind je meningen over dokter, ziekenhuis enz. en niet zomaar plomp verloren op één of ander forum.

Op Frankwatching daarover een goed artikel gelezen.

 

In de ‘battle’ tussen zorgverleners om de gunst van de patiënt staat ‘de beste kwaliteit voor de beste prijs’ centraal. Over ‘de beste prijs’ kan niet veel misverstand bestaan, maar ‘de beste kwaliteit’ is een lastiger begrip. Gelukkig biedt internet, met online reviews van (onder meer) patiënten, de mogelijkheid tot het delen van ervaringen en vergelijken van producten en diensten.

 

De macht van de patiënt mag geen axioma zijn maar die patiënt mag gerust wat meer rechten hebben dan nu. Het komt vooral op weten aan en hoe kan je iets te weten komen … door kennis te delen … en dat gaat juist zo makkelijk via internet.

Als een dokter of zorginstelling goed werk levert, wat hebben ze dan te vrezen? Zou het niet briljant zijn wanneer zorginstellingen zich zouden profileren met ‘Patiënten en experts beoordelen onze zorg met een 8,4! (zie bv. ConsumentendeZorg.nl)’. Nog mooier zou zijn wanneer zorginstellingen op hun eigen site patiënten en experts de mogelijkheid zouden bieden om een review achter te laten. Hoe kun je nog meer transparanter zijn? Ga maar openlijk het gesprek aan met je patiënt, en gebruik de input ter verbetering van je interne processen. Op deze manier neem je het heft in eigen hand.  Je meest kritische patiënt is immers je beste adviseur.

Wat hebben we in Nederland al dat in die richting gaat?

  • Er zijn sites die willen bijdragen aan de transparantie van het zorgaanbod door het voor patiënten makkelijker te maken om artsen te vinden en te vergelijken (Zoekdokter.nl, Zorgkaartnederland.nl, zie ook Gaat the wisdom of the crowd in de zorg tellen?).
  • Daarnaast zijn er sites die willen bijdragen aan de kwaliteitsverbetering  van de zorg door ervaringen en suggesties voor verbetering van de zorg te verzamelen (Consumentendezorg.nl, ZorgKanAltijdBeter.nl).
  • Een eventuele derde categorie bestaat uit sites waarop specialisten zich (tegen betaling!) kunnen profileren (DeBesteDokter.nl, DeSpecialistenWijzer.nl,
  •  

    Artikels van Frankwachting over hetzelfde thema:

    Een reactie posten