maandag 25 mei 2009

Hoge bloeddruk en leeftijd

Ik vond op geen enkele website (Nederlandstalig) een leesbare en/of duidelijke uitleg over hoge bloeddruk en leeftijd. Vaag wordt er hier en daar wel gesproken over bloeddrukwaarden die wat toenemen met de ouderdom. Maar wat is dan een normale waarde als je bv. 50 bent? Zelf wat problemen hebbende met bloeddruk moest ik er het fijne van weten!

Maar ga je op zoek op internet dan verzuip je in de sites die het over bloeddruk (blood pressure) of hypertensie (hypertension) hebben. En over het algemeen vind je enkel algemeenheden. Ik wil dingen die ergens op gebaseerd zijn, gedocumenteerd!

Een simpele manier om de relatie met leeftijd te berekenen vond ik op deze site van medindia en die leek me tamelijk ernstig.

Maar wat zijn nu de echte richtlijnen? Wel de “World Health Organization/International Society of Hypertension pocket guidelines for Assessment and Management of Cardiovascular Risk 2007.” heeft in een pdf deze guidelines: http://www.ish-world.com/Documents/PocketGL_ENGLISH_EUR-A-B.PDF. Deze guidelines en andere (professionele) waardevolle info vond ik op de site van de UK The Blood Pressure Association.

Voor mijn eigen gebruik onderstaand tabelletjes uit hogergenoemde pdf overgenomen … ik zal wel mijn cholesterol-waarden nog eens moeten opvragen om te weten waar ik me echt situeer. De tweede tabel is die voor als je geen cholesterolwaarden kent.

image

image

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb ook gezocht naar info en vond eigenlijk alleen maar dit op uw site. Meer mensen zouden hun ervaring hieromtrent moeten meedelen.

dank u

ps En hoe is het eigenlijk nu met uw bloeddruk?