vrijdag 29 mei 2009

Gezondheidswebsites vergeleken

In Vlaanderen zijn een tiental gezondheidswebsites actief. Wie is de grootste – wie telt de meeste bezoekers?

Er zijn een aantal bronnen waarmee je aan de slag kan om te vergelijken. En die bronnen gebruik ik regelmatig als ik onderzoekswerk doe: om onze sites beter te doen werken moet je immers weten hoe de concurrentie presteert.

Een belangrijke en correcte bron zijn de (publieke) CIM-cijfers. Sites die advertentieruimte verkopen zoals gezondheid.be (21.000), e-gezondheid.be (14.800), goedgevoel.be (7.900), vitaya.be (2.600), gezondheidsnet.be (2.900) kunnen niet anders dan zichzelf laten meten.

Een tweede bron is Alexa. De Alexa ranking loopt zo goed als parallel met die van de CIM met uitzondering van Vitaya en gezondheidsnet die van plaats wisselen. De cijfers voor e-sante bij cim en Alexa wijzen op het feit dat de Alexa-schaal in Franstalig landsgebied anders is (maw. de alexatoolbar is meer geïnstalleerd in Franstalig landsgebied wat dus de hogere Alexa-ranking verklaart)

De google page rank en backlinks geven geen indicatie van grootte maar zijn in deze context interessant vergelijkingsmateriaal. De “gemiddelde tijd op de site van Alexa” heb ik voor één aantal sites vergeleken met onze tijden en die cijfers komen grosso modo overeen.  De sites die linken naar van Alexa zitten er behoorlijk naast … ik vraag me af hoe ze dat berekenen want dat correct berekenen is niet echt moeilijk. Voor het meten van de google page rank en backlinks verwijs ik naar deze site.

Een derde vergelijkingswijze is Google trends.

Met Alexa en Google trends heb je dus zeker een bruikbare grootte-orde-indicatie als je wil weten hoe je eigen site zich verhoudt tov andere. Als je daar ook nog eens CIM-cijfers kan opplakken ben je goed af.

De afbeelding hieronder toont mijn berekeningen op 27/5.

image

image

Geen opmerkingen: