donderdag 22 oktober 2009

Hoe doe ik mensen afhaken: slechte intro op een goede online enquête.

Beroepshalve produceren wij regelmatig enquêtes af te nemen op internet. Om bij te blijven vul ik daarom vrijwillig hier en daar enquêtes in en sta ik ook ingeschreven als proefpersoon.

Deze vond ik de max. Na het derde scherm (1 en 2 waren heel simpel genre geslacht, leeftijd) kreeg ik dit:

image

Ik heb een eerst een paar keer moeten klikken en accepteren eer de plug-in werkte. Waarom vragen ze me gvd te bevestigen dat ik een hond hoor blaffen ? (echt waar: blaf, blaf, ….)

Daarna viel ik bijna van mijn stoel: de volgende vraag laat een ergerlijk lawaai makende slak zien die wat beweegt op het scherm!

image 

De volgende vraag lijkt dan wel helemaal van de pot gerukt … ok, ik ben een op dit moment een glas wijn aan het drinken en vraag me af of ik al een hele fles uit heb als ik dit ineens lees … wat is het verband met het voorgaande?

image

Waar wat blijkt, alle volgende vragen gaan tax-on-web en zijn bijzonder ernstig … jammer dat de inleiding zo onnozel was … ik begrijp perfect dat ze bij het starten zeker willen zijn dat je - op het moment dat ze uw mening gaan vragen over geluid en video-fragmenten -  zonder problemen de enquête verder kan antwoorden, maar zeg dat dan dat je geluid en beeld wil testen en gebruik dan geen blaffende honden en idiote slakken.image

1 opmerking:

Els Aerts zei

Hilarisch! Benieuwd om hier drop-off rates van te zien. :)