donderdag 22 oktober 2009

Digital marketing

Vandaag halve dag naar digital marketing geweest. Normaal doe ik zo’n events niet: veel van de sessies zijn niet echt inspirerend of oude koek maar omdat een paar collega’s van marketing interesse hadden werd het ineens toch interessant.

De sessie van Jo Caudron (nu Dearmedia) over “Seed the world. Effective use of social media” was een oogopener.

Seed The World. Effective Use of Social Media.

Social Media is changing the way we get our messages across. Traditional top-down models are broken and everyone is looking for the Holy Grail of social communication. This session discusses a unique model to create new ways of relevant communication between your brands and your audience.

Zijn korte en heel duidelijke presentatie opende hij met een paar vragen:

  • wie heeft een “Iphone”, hup een hele boel vingers
  • wie zit op facebook gevolgd door de vraag wie niet op Facebook zit, resp. veel te veel en heel weinig vingers
  • wie gebruikt Twitter, wat twijfelachtige handen omhoog waarbij ik vermoed dat veel mensen ja antwoorden terwijl ze eigenlijk niet tweten
  • wie heeft een “Android”, hup weinig vingers en veel meer verwonderde gezichten … zo tech waren de deelnemers niet
  • wie heeft een invitation voor “google wave” op zaak: twee/drie vingers waarbij ondergetekende

Dit marketingpubliek luisterde gretig: de hamvraag is immers “Wat kunnen /moeten we verzinnen om iets te doen op facebook dat verder gaat dan ons louter persoonlijke gezelligheidsbelang? Hoe kunnen we onze brand of bedrijf goed plaatsen en hoe kunnen we social media, waar nu en straks iedere normale mensen uren aan spendeert, aanwenden voor onze corporatebelangen?”

Jo legt het heel filmisch uit met in een eerste fase, zoals het vroeger was, wat pinguïns die voer toegegooid krijgen (content wordt geduwd naar wie het wil/moet hebben).

In een tweede fase zijn het bijen die samen werken en die voorzien in hun eigen behoeften. De bijen kunnen samen informatie uitwisselen en zo wordt hun community, de honingraat, sterker.

In de derde fase zijn wij het die bijen willen tonen waar onze bloemen staan. Het bedrijf of de brand wil de bloem zijn waar de bijen met veel plezier hun honing gaan halen. En ja, als de ene bij een goed bloemenveld weet zijn, dan strooit zij dat bericht dansend rond (check dit maar bij de imker) en is het bedrijf (bloem) en de klant (bij) tevreden.

De beste en sterkste slimste bij die veel volgelingen heeft, plaats dit bericht als een zaadje in haar sociaal netwerk, en het goede nieuws verspreid zich razendsnel.

Dan kwam een lekker stukje. Een stukje met wat voorwaarden om er voor te zorgen dat het bedrijf de bloem kan worden binnen de social media. Wie van de audience kan binnen het bedrijf op facebook … heel veel vingers, dus maar gevraagd wie niet, weinig vingers. Je kan de twee niet willen: actief de bloem willen zijn en eigen bijen niet vragen het voorbeeld te zijn, actief uithangbord te zijn.

Enfin, ik hoorde dat zijn slides op slideshare zouden staan maar ik vind ze niet.

Update dd 26/10

Seed The World - The Slides!

Sunday, October 25, 2009 at 4:05PM | Jo Caudron

On Thursday October 22, Jo Caudron gave a presentation about "Social Seeding" at Digital Marketing First. Because so many people requested it, we published his slides on Slideshare. For your convenience, we include them on our site.

Geen opmerkingen: