maandag 17 januari 2011

Communicatiesector onderschat de invloed van internet

Straffe titel. Als men ergens zegt dat de “Communicatiesector de invloed van internet onderschat” dan moeten we eens verder lezen.

 

1. Internet is verreweg het meest invloedrijke medium voor Nederlandse consumenten. Invloed wordt gemeten als een combinatie van de tijd besteed aan het medium met de mate van belangrijkheid in hun dagelijks leven die consumenten aan het medium toedichten.

2. Internet wordt vooral gebruikt voor onderzoeksdoeleinden om beslissingen te onderbouwen en te staven. Zoekmachines spelen hier een essentiële rol. Vooral in beslissingen rondom luxe artikelen zoals elektronica en reizen speelt internet een dominante rol.

3. Een opvallende conclusie is dat sociale netwerken vooralsnog geen rol van betekenis spelen in besluitvormingsprocessen. De kracht van sociale netwerken ligt waarschijnlijk meer op een emotioneel vlak waarbij het bouwen van merkvoorkeur en loyaliteit vooralsnog beter past dan het geven van aanbevelingen of informatie rondom aankoopbeslissingen.

4. Over het algemeen hebben mensen veel vertrouwen in de informatie beschikbaar via Internet. Vooral informatie afkomstig van de overheid wordt als zeer betrouwbaar ervaren. De beschikbare informatie via Internet maakt het makkelijk om snel een opinie te vormen en om weloverwogen besluiten te kunnen nemen.

bron: http://nederland.fleishmanhillard.com/2011/01/communicatiesector-onderschat-invloed-internet/

Geen opmerkingen: