maandag 29 november 2010

waarom tegen valse lachjes?

Mensen zijn doorgaans vriendelijk als ze met elkaar omgaan. Ze kijken allemaal zeker niet zo nors als ik meestal kijk. Vriendelijk dus. Maar is het wel echt vriendelijk?

Kan jij het onderscheid maken tussen iemand die echt of vals vriendelijk lacht? Ja antwoorden is makkelijk. Heb je dat al eens getest?

In deze test (BBC science –> spot the fake smile) haalde ik 9 op 20 terwijl ik verwacht had veel hoger te  scoren. Je krijgt 20 heel korte filmpjes te zien. Mijn resultaat: 3 fake lachjes herkend en 6 echte lachjes herkend … ik zal me wat moeten trainen op die fake lachjes. Brrr, ik als ik volgende keer iemand lief naar mij zie lachen (bv. om iets te verkrijgen) zal ik extra wantrouwig zijn.

Doe de test zelf en je krijgt achteraf te zien waar je fout en juist was …. verbazend!

Hieronder mijn score en wie fake en echt is heb ik natuurlijk verwijderd.

image

Volgens de BBC zijn de meeste mensen verrassend slecht in het herkennen van een nep glimlach.

Hoewel een valse lach erg lijkt op op een echte glimlach, zijn ze eigenlijk iets anders omdat hij tot stand door verschillende spieren die worden aangestuurd door verschillende delen van de hersenen.

Bij de valse lach contracteren de zygomaticus spieren in de wangen anders: dit zijn de spieren die de hoeken van de mond naar buiten trekken.

De echte lach doet de mondspieren meer bewegen, de spieren die de wangen omhoog trekken - de orbicularis oculi en de pars orbitalis - waardoor de ogen meer samenknijpen en de wenkbrauwen enigszins terugvallen.

Een glimlach op basis van authentieke blijdschap zorgt ervoor dat de zygomatische spieren rond de kaken en ogen samentrekken. Deze spieren veroorzaken de zogenaamde kraaienpootjes.

1 opmerking:

Jelle zei

toffe test pa! ik scoorde 17 op 20, had ik niet verwacht