donderdag 26 november 2009

Voor mijn collega’s marketeers

 

Het is nu ook wetenschappelijk bewezen: het bestaansrecht van marketing verdwijnt als we nu niet acteren. 'Marketing', die term is gebaseerd op het woord 'markt'. 'De markt' heeft steeds minder waarde, want de markt is steeds moeilijker te bepalen. Terwijl 'de klant' als uniek individu steeds relevanter wordt. Wordt het niet eens tijd om de term marketing in te ruilen?

Gisteren werd in Nederland de marketingliteratuurprijs uitgereikt aan Prof. dr. Peter S.H. Leeflang voor zijn boek 'Marketing aan de top'. Het boek is gebaseerd op een studie naar de positie en invloed van marketing binnen bedrijven.

De quote en het bericht haalde ik op http://www.dutchcowboys.nl/marketing/18404 en daar begint zich een interessante discussie te ontwikkelen.

Ik heb een verleden in de marketing, ben actief geweest in sales en loketfuncties en heb een heden in web technologie en IT.  Ik heb altijd een zeer klantgerichte oriëntatie gehad: een individueel service gerichte kijk en geen algemene promotie georiënteerde klantenkijk. Die visie in een site stoppen levert aantoonbaar goede resultaten op. Dus denken en handelen vanuit het standpunt van de afnemers.

Het besef dat je op internet heel hard moet rekening houden met de individuele belevenis van een gebruiker en niet met “de markt” is confronterend voor marketeers en beleidsmensen waar ik mee te maken heb. “Denken en handelen vanuit het standpunt van de afnemers.” is voor marketeers en nog veel meer beleidsmensen not done.

Geen opmerkingen: