zaterdag 18 december 2010

Think small

Wat volgt heb ik onthouden van een TED talk van Rory Sutherland die het had over eenvoudige oplossingen voor grote problemen. Zo herkenbaar! In elke grotere onderneming heeft men dit probleem.

Je kan niet ontkennen dat er een gapend gat is in onze benadering van het oplossen van problemen. Heel wat mensen (op de top van de ladder) kunnen het niet hebben dat er eenvoudige en goedkope oplossingen bestaan. Voor grote projecten moet je een “strategie” hebben, een groot plan. Dat mag dan wat kosten en er wordt veel tijd en middelen besteedt. Iedereen moet mee op het juiste pad en dat pad wordt altijd top-down uitgestippeld.

image

Er zijn niet altijd middelen en knowhow en de strategie vereist inzet van deskundigen … die dan ingehuurd worden. Het soort wezens dat dan ingeschakeld wordt noemt men “consultants”. In het links boven kwadrant is één ding zeker: dat kost geld.

image

Als er geen geld is of geen knowhow, geen ervaring op de vloer, dan vervalt men al eens in een collectie “Trivia”. Hoewel trivia in het algemeen een negatieve connotatie heeft, hoeft dat hier niet noodzakelijk als “slecht” geïnterpreteerd te worden: men verliest geen geld of middelen, men presteert niet beter dan de consultants maar het blijft aanmodderen.

 

image 

Wat moet je dan in het vierde kwadrant steken? Persoonlijk noem ik die oplossingen de “quick en dirty” – oplossing maar in het bedrijfsvoeren bestaat er eigenlijk geen naam voor. Nochtans winnen we allen bij  eenvoudige oplossingen die niet worden geblokkeerd door big-budget blindheid. De standaardbenadering zegt helaas dat grote problemen ook grote en dure oplossingen vergen. De standaardbenadering maakt dat je niet start met het plukken van het laaghangend fruit, de standardbenadering zegt dat je heel de boomgaard moet leeg plukken en ladders, transport en frigo’s met organiseren.

Wat doet u in het vierde kwadrant?

image

 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ipv "quick & dirty" misschien beter "quick wins" of zelfs "tactical quick wins", da's beter verteerbaar voor de strategisten in het hoger management? ;-)

Adriaan zei

Inderdaad: dat is het. De correcte strategie is "Think small, speak marketing".